fps health belgium banner

Zorg voor jezelf en voor je emoties

Tijdens deze periode is het meer dan normaal om je gestrest, gedesoriënteerd, angstig, depressief of boos te voelen. Onderdruk je emoties niet.

Er zijn verschillende organisaties, initiatieven en professionele zorgverleners die voor je klaar staan. Hieronder vind je een overzicht:

Voor iedereen

Voor professionele zorgverleners

Voor psychosociale hulpverleners

Waar kan ik terecht bij vragen?

  • Tele-onthaal: wanneer je nood hebt aan een opvanggesprek. Je kan bellen naar het nummer 106, maar je kan ook chatten.

  • Awel: voor kinderen en jongeren die nood hebben aan een gesprek. Bellen kan naar het nummer 102 of via hun website.

  • Hulplijn geweld: bij relationele spanningen, geweld (alle leeftijden). Je kan terecht op het nummer 1712 of op de website www.1712.be.

  • Zelfmoordlijn: je kan terecht op het nummer 1813 terecht. Je kan ook chatten met vrijwilligers of contact opnemen via mail.

  • De opvoedingslijn: Eerste hulp bij opvoeding - voor ouders. Je kan hen telefonisch bereiken via het nummer 078 15 00 10 of via de website www.opvoedingslijn.be.

  • Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW): hier kan je terecht met al je vragen in verband met algemeen welzijn (bijvoorbeeld problemen in je relatie, persoonlijke moeilijkheden,etc.). Je vindt alle informatie op de website.

  • JAC: het JAC helpt jongeren tussen 12 en 25 jaar met al hun vragen en problemen. Informatie vind je op de website.

  • nupraatikerover: een platform voor jongeren waar je kan chatten over al je vragen.

  • Solentra helpdesk voor vluchtelingen: psychosociale ondersteuning (telefonisch of via Whatsapp) voor vluchtelingen die Arabisch, Farsi of Dari spreken. De helpdesk is elke werkdag bereikbaar: 10u00 - 12u00 (Dari en Farsi) - 15u00 - 17u00 (Arabisch) op 0496/55.72.62 of 0800/35.247. Meer info op www.solentra.be.

  • Druglijn: Voor alle vragen over drank, drugs, pillen, gamen en gokken, vorm het nummer 018 15 10 20. Meer info op www.druglijn.be.

Zorg voor routine in je dag

Je moet thuisblijven, de muren komen op je af en je verveelt je. Dat is normaal: je leven staat op z’n kop. Hou een gezonde levensstijl aan. Sta op en ga slapen op regelmatige uren. Plan je dag en je week. Hou je aan je opgesteld schema. Voorzie gezonde, evenwichtige maaltijden. Laat alcohol zoveel mogelijk achterwege. Maak tijd voor lichaamsbeweging en plan telefoongesprekken met je familie en vrienden in.